1/1

Chelsea Bulteel, A remedy for regret

master beeldende kunsten - fotografie

NL

Eén tel, één blik, een oogwenk. Een kantelpunt, een moment, niet langer dan een seconde. Zo ongrijpbaar
kort en tergend lang, maar vooral verpletterend definitief. Hoe kan één moment, één ongeval, de realiteit
zo blijvend en genadeloos anders maken?
A remedy for regret verbeeldt in een multimediale installatie de frustratie, woede, verdriet, wanhoop, pijn
en machteloosheid van dat moment. Kijken, ondergaan en afstand nemen, een totaalbeleving voor wie de
tijd neemt om te voelen.
Een manier om over te brengen hoe wanhoop kan verworden tot rust, hoe de heftigste, complexe emoties
zich soms nog laten vatten in de stilste beelden. Beweging, maar bijna niet. Hoe paniek de werkelijkheid
kan manipuleren en afstand nemen onvermijdelijk leidt tot herinneringen die vervagen.

EN

One second, one look, one blink. A tipping point, a moment that does not last longer than a fraction of a second. So elusively short yet also agonizingly long, but above all overwhelmingly definitive. How can one moment make reality so permanently and mercilessly different?

A remedy for regret depicts the frustration, anger, sorrow, despair, pain, powerlessness that such a moment leaves behind. The project is not so much about anything in particular, but became a way to deal with such a tipping point, in the summer of 2018. During walks I use my camera as a way to ‘objectify’ my thoughts, to make them manageable as it were.

I was in need of a new way of looking, a way of grasping what seems beyond our grasp. A perspective to get more in touch witch my emotions and to distance myself from them at the same time.

A remedy for regret invites the viewer into such an enlightening experience. It allows insight in a personal project that has taken on the form of a multimedia installation, accessible to those who take the time to let the whole thing come to them.

Through an interplay of static and dynamic components that represent the complex emotions after a certain tipping point, the installation creates an immersive experience. A way of conveying how despair can result in peace, how the greatest emotions can sometimes best be captured in the quietest images, how panic can manipulate reality, how distancing inevitably also leads to fading memories.

Credits

Ben en Stella

Guy Marchal

Kristien Buyse

Paul Demets

Marie Snauwaert

Ann-Françoise Lesuisse

Marie Van Oost

Mentoren / Mentors
Buyse Kristien
Demets Paul